19سپتامبر 2022 - عوامل خطر متعددی مانند قند خون بالا (هایپرگلایسمی)، چاقی، سطوح غیر طبیعی کلسترول، فشار خون بالا (هایپرتنشن) و سیگار حمله قلبی را افزایش می دهند. در مطالعه ی محققان در برزیل، که در مجله PLOS ONE منتشر شد، تأثیر این عوامل اندازه‌گیری شد. محققان داده‌های جمعیت برزیل را که بین سال‌های 2005 تا 2017 جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند و تعداد مرگ‌های مربوط به هر عامل خطر را تعیین نمودند. هدف از این مطالعه کمک به توسعه استراتژی‌های مؤثرتر برای کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی است که مدت‌ها علت اصلی مرگ و میر در برزیل بوده است.

در این مطالعه تأثیر هر یک از عوامل مرتبط با مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی تعیین شد. محققان اعلام کردند که تاثیر هایپرگلایسمی 5 تا 10 برابر بیشتر از سایر عوامل مرتبط، بود.

رناتو گاسپار، یکی از نویسندگان این مقاله گفت صرف نظر از کنترلی که استفاده کردیم و متغیرها، مدل‌های آماری و روش‌های مختلفی که آزمایش کردیم، دیابت همچنین با مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط بود. علاوه بر این، این ارتباط به سال مورد تجزیه و تحلیل محدود نشد، بلکه تا یک دهه ادامه داشت.

در تحقیقات قبلی معادله ای برای محاسبه تعداد مرگ های جلوگیری شده یا به تعویق افتاده توسط تغییراتی در عوامل خطر، تدوین شده بود. بر این اساس، محققان میزان مرگ و میر «زودهنگام» را در مقایسه با میانگین امید به زندگی محاسبه کرده و به این نتیجه رسیدند که اگر میزان ابتلا به دیابت کمتر بود، حدود 5000 نفر در دوره مورد تجزیه و تحلیل، بر اثر بیماری های قلبی عروقی نمی مردند. از سوی دیگر، با کاهش مصرف دخانیات در طول 12 سال مورد بحث، از حداقل 17000 مرگ جلوگیری می شد.

به گفته ی نویسندگان، شواهد حاصل از این تحقیق نشان می دهد که راهبردهای کاهش مصرف سیگار کلیدی برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

تفاوت بین مردان و زنان نیز برای دانشمندان قابل توجه بود، آنها خاطرنشان کردند که نابرابری های جنسیتی، سازگار با یافته های مطالعات دیگر نشان می دهد که دیابت و قند خون عوامل خطر مهم تری برای زنان نسبت به مردان هستند.

تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی

مرگ و میر و بروز بیماری های قلبی عروقی بین سال های 2005 و 2017 در برزیل به ترتیب 21 و 8 درصد کاهش یافت، که عمدتاً به دلیل دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی اولیه و همچنین کاهش مصرف سیگار بود. برای این نتیجه گیری محققان اهمیت فشار خون بالا را که اغلب با بیماری قلبی مرتبط است، در نظر گرفتند. با این وجود، سهم هایپرگلایسمی هفت برابر بیشتر از فشار خون بالا بود، احتمالاً به این دلیل که دسترسی به خدمات بهداشتی همگانی و پوشش مراقبت های اولیه بهتر، کنترل فشار خون را در کل جمعیت به سطح بالاتری رسانده بود.

در این تجزیه و تحلیل، این یافته که ارتباط بین هایپرگلایسمی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، مستقل از وضعیت اجتماعی و اقتصادی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی، تایید شد. محققان برای تنظیم درآمد خانوار، برنامه‌های پرداخت وجه نقد دولتی، تولید ناخالص داخلی(GDPسرانه)، تعداد پزشکان به ازای هر 1000 نفر و پوشش مراقبت‌های اولیه، متغیرهای کمکی را در این مدل‌های مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

گاسپار با بیان اینکه مصرف بی رویه قند و شکر و مسائل مربوط به آن در برزیل چندان مورد بحث قرار نمی گیرد، گفت: در کنار اهمیت افزایش درآمد، کاهش نابرابری و فقر و ارتقای دسترسی و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، باید به دیابت و هایپرگلایسمی نیز به شکلی خاص نگاه کنیم. ما به یک سیاست آموزشی برای تغذیه نیاز داریم. ما باید بحث کنیم که آیا ارزش دارد هشدارهایی را در مورد غذاهای پر قند، مانند هشدارهای درج شده بر روی پاکتهای سیگار، اعمال کنیم یا مالیات اضافی بر قند وضع کنیم تا تولیدکنندگان میزان شکر را در محصولات خود کاهش دهند. کشورهای دیگر درباره چنین چیزهایی بحث کرده اند و ما باید این کار را در اینجا انجام دهیم.

او گفت: برای کمک به مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی، سیاست‌های بهداشتی باید مستقیماً کاهش شیوع هایپرگلایسمی را از طریق آموزش تغذیه، محدودیت در غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده یا بهبود دسترسی به کلاس‌های جدید دارویی که خطر حمله قلبی کشنده را در افراد دیابتی کاهش می‌دهند، هدف قرار دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220919/Hyperglycemia-has-the-most-significant-impact-on-cardiovascular-disease-mortality.aspx